Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 31 mars 2012

Bling bling Mammoth!

Silver i Mammoth!

Guld är inte allt som glimmar! VM-SILVER kan vara bra nog framförallt när prestationen är godkänd! Det blev ett silver i storslalom och jag är riktigt nöjd! Totaltvåa alla ålderskategorier och endast 0,68 sek på två åk efter VMs meste guldmedaljör, Österrikaren Rainer Herb, se bild längre ner. Första åket var jag ca 0,6 efter och i andra 0,1. Jag gav inte upp i första taget och presterade på hög nivå utan några som helst problem i två tuffa åk med all den press som skapas runt ikring ett VM.

Gårdagens storslalom avgjordes i "Broadway" i Mammoth Mountain, en ganska flack backe i relativt mjukt underlag. Tävlingen kördes sent på dagen och värmen hann ta ytan så pass mycket att det blev ett gränsfall. Andra åket gick efter att liftarna officiellt stängt. Vi var klara först kl 17:00. Vallningen kändes riktigt bra. Det blev en gul Holmenkoll med en CW25 invärmd på toppen. Resultatlänk http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=MA&competitorid=84343&raceid=1676

På väg mot silver!

Jag kom till Mammoth med gulddrömmar i storslalom främst med anledning av att jag inte har något guld i denna gren. Jag har tre individuella VM-guld sedan tidigare, två i slalom och ett i Super-G. Efter årets misslyckande i slalom fanns det också mycket revanschlust. I andra åket fanns både svårigheter och risker i det mjuka underlaget och banan var lagd tvärs över spåren från både B-gruppen och vårt första åk, Arrangörerna fick jobba hårt med att skotta fram en tillräckligt hård yta att åka på. Under de förhållanden som bjöds fick vi stora ovationer vid prisceremonin för vår beslutsamhet och skicklighet i hanget.

Min vän och konkurrent, Rainer Herb, Österrike

Rainer Herb kommer från Göstling i Österrike och tävlar för samma klubb som Katrin Zettel och Andreas Buder, störtloppsess som nyligen avslutat sin karriär. För mer info, kika in på deras hemsida. År 2014 går Masters VM på deras hemmaarena. http://www.sc-goestling-hochkar.at/index.php?option=com_content&view=article&id=464:herb-rainer-wieder-3-facher-masters-weltmeister&catid=36:news&Itemid=1

Mera SILVER!
Super-Gn idag blev en repris! Jag är förstås nöjd med detta förutom att jag tyckte att jag kunde ha offrat och vågat lite mer i ingången till branten i "Facination". Super-Gn gick på ca 1,06 SEK för mig, distanserad med en hel sek av Rainer Herb. Fegheten beror främst på antalet åk på Super-G skidorna och brist på träningstid. Jag kom till Mammoth utan ett enda åk på mina 210 Fischer och hade inga större förväntningar men det räckte till SILVER, trots allt! Timothy Hill blir trea igen. Denna medalj känns inte riktigt lika skön att ta eftersom prestationen inte riktigt höll mitt mått. Jag inser mer och mer att jag drivs mest av att få ut så mycket som möjligt av mig själv och att jag genomför det jag bestämmer mig för i tävlingsbacken.

Nu stundar bankett och prisudelning för SuperGn så det gäller att dressa om! Vi har njutit av fint väder idag och solen har gett sina spår i våra redan ärrade ansikten. Imorgon kör vi en Världscup i Storslalom om vädergudarna är goda! Därefter San Fransisco och lite shopping!

Inga kommentarer: