Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

söndag 5 oktober 2008

Meritlista 1995-

Jag fann snabbt tillbaka till tävlingsarenan efter att jag och min fru fött vår son Viktor våren 1993. Suget blev ”för stort” sedan jag och mina veterankolleger Mats Holmgren och Sören Gabrielsson rensat rent på Veteran-SM i Sundvall åren 1995-97. Jag har även hunnit med ett flertal Veteran-VM (se nedan) med mycket goda resultat som följd. Utöver detta har jag deltagit i Norska Veteranmästerskapen i Kvitfjell med mycket gott utfall.

1998 Andorra, Pyrenéerna, Soldeu
1999 Galtur, Österrike
2000 Meribel/Megeve, Frankrike
2002 Abetone, Italien
2003 St Johann, Österrike
2004 NM Kvitfjell, Norge
2005 Sun Valley, Idaho, USA
2006 Alpe D´Huez, Frankrike
2009 NM Voss, Norge
2010 World Winter Master Game, Veteran-OS Kranjska Gora, Slovenien
2011 Andorra, Pyrenéerna, Arcalis
2012 Mammoth Mountain, Kalifornien, USA
2015 Abetone, Italien

Jag har även gjort ett sent inspel vid SM i Gällivare 2002 (38 år) då jag ställde upp i Super-G på ett ”Wild Card”. Ett hyfsat lopp, slagen med 1,7 sek av Patrik Järbyn och inte mer än 0,8 sek till pallplats. Med rätt material skulle jag kunna tänka mig att göra det igen, hur galet det än låter – i fartgrenarna med rätt material under fötterna, som sagt. Säsongen 2004-2005-2006 var sannolikt en av mina bästa år som skidåkare inkluderat den aktiva perioden före 1993 (!). Jag har fortsatt att utvecklas med åren och jag är övertygad om att många potentiella alpina stjärnor slutar alldeles för tidigt pga att de inte vet VAR de är i sin utvecklingskurva. Mina finaste minnen av resultat från den internationella Mastersperioden är hittills följande:

* Silver VM Super-G, Andorra, Pyreneérna 1998
* Brons VM Storslalom, Andorra, Pyreneérna 1998
* Silver Världscup Masters, Storslalom, Andorra, Pyreneérna 1998
* Silver VM Super-G, Meribel, Frankrike 2000
* Brons VM Storslalom, Meribel, Frankrike 2000
* Silver Världscup Masters, Super-G Megeve, Frankrike 2000
* Silver Världscup Masters, Storslalom Abetone, Italien 2002
* Guld Världscup Masters, Garmisch Parten Kirchen, Tyskland 2003
* Silver (*moraliskt GULD) VM Super-G, St Johann, Österrike 2003
* Silver VM slalom, St Johann, Österrike 2003
* Guld Världscup Masters, Storslalom St Johann, Österrike 2003
* Guld Norska Veteranmästerkapen Super-G, Kvitfjell, Norge 2004
* Guld Norska Veteranmästerkapen Storslalom, Kvitfjell, Norge 2004
* Guld Norska Veteranmästerkapen Slalom, Kvitfjell, Norge 2004
* Guld Världscup Masters, Storslalom Sun Valley, USA 2005
* Guld VM Super-G Alpe D´ Huez, Frankrike 2006
* Guld VM Slalom Alpe D´ Huez, Frankrike 2006
* Guld Norska Veteranmästerkapen Storslalom, Voss, Norge 2009
* Guld WWMG OS Storslalom, Kranjska Gora, Slovenien 2010
* Guld WWMG OS Super-G, Kranjska Gora, Slovenien 2010
* Guld VM Slalom, Andorra, Pyrenéerna 2011
* Silver VM Super-G, Andorra, Pyrenéerna 2011
* Brons VM Storslalom, Andorra, Pyrenéerna 2011
* Guld Världscup Masters Storslalom, Andorra, Pyrenéerna 2011
* Silver VM Storslalom, Mammoth Mountain, USA 2012
* Silver VM Super-G, Mammoth Mountain, USA 2012
* Guld VM Slalom, Abetone, Italien 2015
* Guld VM Storslalom, Abetone, Italien 2015
* Silver VM Super-G, Abetone, Italien 2015

*moraliskt guld i St Johann då jag passerades med 0,12 sek av Österrikaren Ignaz Ganahl som visade sig ha ett felaktigt material med för höga skor och för högt mått på platta/skida. Tävlingsledningen hade flugit in experter från Innsbruck för mätning av detta men Österrikarna protesterade mot diskningen av Ganahl eftersom ingen ”överkontrollant” funnits på plats. I sak höll de med men man kritiserade metoden, vilket gjorde att arrangören nödgades att stryka diskningen. Jag fick vara guldmedaljör i åtta timmar tills beskedet nådde mig under firandet i samband med kvällsmiddagen. Det var tufft! Tog dock tillfället i akt att åka ifrån Hans Enn i Super-Gn…

Filmklipp november 2009, 45 år

Inga kommentarer: