Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

måndag 6 oktober 2008

Tränare genom tiderna...

De tränare som kom att betyda något för mig inkluderar även personer som lyckats förmedla ett budskap som gjort att jag som skidåkare har kunnat utvecklas ytterligare.

Rickard Renlund, min första riktiga tränare som idag är verksam som tränare på Skidakademin i Tärnaby. "Rille" tog hand om mig och min träning i klubbregi under slutet av 80-talet och jag har mycket gott att säga om hans metoder. Rickard var under dessa år i första hand en organisatör som krävde att åkare och tränare hyste stor respekt för varandra. Den eviga kunskapscirkeln där tränare lärde åkare och åkare lärde tränare var nåt som var extra tydligt med Rille. Han var alltid ödmjuk inför åkaren och "lyssnade in" dem på ett bra sätt vilket fick alla att växa en aning. Rilles åkare har säkert lika stor del i hans utveckling på området som det han som tränare utvecklat respektive åkare.
På bilden syns han i mitten, mellan två ärrade veteraner, på "träningsläger" i Storklinten inför VM i Sun Valley 2005.
Nu tar han mycket väl hand om ett antal snabba killar i Tärnaby, läs NS Alpin http://www.nsalpin.com/apps/photos/photo.jsp?photoID=13850706&prev=1

Håkan Åsell, hängiven tränare på skidgymnasiet i Gällivare och tränare för BD-laget under 80-talet. Om än han aldrig tog mig till sig utan mest menade att min åkstil "aldrig" skulle funka, så var han likväl ett "rättesnöre" under denna mycket givande period. Gällivare blev lite av ett andra hem med många lägerdagar och mycket skidkul.

Stig Palm, tränare under de första åren efter comebacken i 17-årsålder. Var den första som som fällde kommentaren att jag kunde bli hur bra som helst. Med dessa ord i ryggen bars jag fram under de första åren av min nytända karriär.

Andra som betytt mycket på många sätt å vis...

Tomas Lundmark
Robert Karlsson (Hällqvist)
Jalle Forslund
Mats Holmgren
Patrik Järbyn
Hans Blomberg
Peter Mellgren
Ronnie Ceder

Inga kommentarer: