Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

söndag 5 oktober 2008

Meritlista -1993

Jag etablerade mig som en toppåkare i Sverige under åren 1987-1993 där jag hade äran att få tävla mot några av de stora namnen som Lars-Börje Eriksson, Niklas Henning, Fredrik Nyberg och Patrik Järbyn. Jag inledde min karriär i första hand som god storslalomåkare och tillhörde under viss tid topp10 i Sverige. Med hjälp av den fartsatsning Sverige genomförde under slutet av 80-talet lyckades jag även bli en bra fartåkare, framförallt i Super-G där jag tillhörde den absoluta toppen i landet. Jag har ingen bakgrund som skidgymnasieelev då jag började min aktiva karriär relativt sent, vid sjutton års ålder, vilket starkt påverkade mina chanser att få åka med ner till Europa. Det har även haft vissa positiva effekter på mig eftersom jag fortfarande i det närmsta är omättlig på bra skidåkning och alltid känt mig ”slå ur underläge”. Jag är analytiskt lagd och mycket intresserad när det gäller tillämpning av skidteknik men även i samband med vården av det viktiga materialet. Åren på störtlopps-touren lärde mig mycket om skidans egenskaper.

Jag har många goda resultat från förr men nämner nedan de finaste minnen från den aktiva perioden:

* Brons i Super-G SM, Gällivare 1989
* Sexa Störtlopp SM, Gällivare 1990 (Låg fyra efter första åket – bara WC-åkare före mig)
* Nionde plats Storslalom SM, Ö-vik/Skuleberget 1990 (sexa efter första åket - Sverige hade då
sitt absolut bästa storslalomlandslag som hävdade sig mycket väl i världen, framförallt ”Bulan”,
Nyberg, Henning, Wallner men även Ohlsson, Mika Gustavsson, Järbyn m.fl.)
* Utöver detta många fina topplaceringar i Viggen-Cupen, BMW-Cup och Sverige-Cupen under
dessa år.

_

Inga kommentarer: