Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

måndag 30 september 2013

Är du redo!?

Sommaren är en alpinist viktigaste period! Definitivt! Gör man inte rätt under sommaren så kan man inget förvänta sig av vinterns aktiviteter. Sådan är vår sport, obeveklig. En mängd skills måste tränas och dessutom i god prioritetsordning. Mina prioriteringar har varit någon annanstans men jag är beredd. Beredd på att det kommer att kännas när jag väl står där. Jag önskar att jag orkat hålla i, orkat pusha gränserna, orkat hålla kontinuiteten och variationen för det är det de handlar om. To get up there and do it!

Som lekman på det idrottsmedicinska området men med erfarenhet av effekterna av det ena eller det andra valet, kan jag konstatera att det har betydelse. Jag har vittnat om motsatsen till rätt insatser, ett flertal gånger. Det märks inte direkt, i någon särskild sväng, utan visar sig likt en smygande doft i ett allt för instängt rum. Förr eller senare orkar du inte stå ut och pyser ut, utan luft i lungorna och mycket trött. Inte allt för sällan beskrivs misslyckanden i termer som "det var en grop i banan" eller "banan hade blivit så uppåkt", typ. Undanflykter. Utan nyans. Kanske till och med förklaringar som "jag vet inte vad som hände". Faktiskt en av de värsta varianterna.

Som ett led i en alpinists liv är gymträningen nog en av de viktigaste delarna. "Det är ingen konditionssport vi sysslar med", skulle kanske någon säga. - Nej, men glöm för tusan inte bort att det krävs god grundkondition för att orka i gymmet under de mörka septemberkvällarna! Utan en bra grundkonditionsträning i början av vår- och sommarperioden kan det lätt bli ett litet h-vete att komma i form på hösten, kort och gott.

Väl på snö är det antal sväng och upprepningar som räknas mest. Kvantitet i ett korrekt utfört mönster, ja det får oss att minnas, att göra, att slutligen lyckas med bedriften att vara bäst när det gäller. Vår sport kräver mycket. Inledningsvis långa resor i jakt på snö. Ineffektiva lägerdagar med, egentligen, alldeles för få upprepande svängar. 8000-10000 sväng sägs vara vad som krävs för att hitta formen. Med 40 svängar (högt räknat) tar det minst 25 dagars nötande på tidig snö (typ glaciär) och det är få som har dessa förutsättningar, eller? Hur många har dessa möjligheter, innan tävlingssäsongen drar igång i mitten av november?

Substitut till skidåkning?
Jag vill verkligen slå ett rejält slag för ett fantastiskt bra produkt som löser en del av de beskrivna problemen plus en massa andra dessutom! Förutsatt en bra plan, förstås.

Skiers Edge
Skiers Edge finns nu att få tag i här hemma i Sverige! Produkten hör till raden av anpassade träningsutrustningar för att efterleva den rätta känslan och frågan är om inte amerikanska Skiers Edge prickat huvudet på spiken, så att säga. Ta del av denna korta introfilm och surfa in på HC ABs hemsida. www.skiersedge.se

Inga kommentarer: