Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 24 september 2011

Ett uppvaknande!

Varje år är det samma känsla. Kan jag räkna med att man minns hur man gjorde? Bara att hitta rätt grejer och material och att man dessutom fått med sig allt. Jag är ju rysligt beroende av en "buff" under hjälmen, likt barnen... "Sandalerna" av märke Dobberman, känns igen. Foten sitter som i ett skruvstäd men helst av allt skulle jag vilja ha nya. Har nog haft samma par i minst 10 år (!). Skidorna är begagnade från fjolårets modell men i mycket bra skick. Dräkten jag fick med mig var också begagnad, i detta fall av en annan "veteran" i världscupen. Dräkten vid knäet är uppfläkt och skyddet är synligt. Funderar, medan jag spänner pjäxorna, om han hade den på sig i Wengen?

Vi är i Bispingens inomhushall och det är förbluffande lätt att hitta känslan igen!

Vi är där med 9 stycken skidsugna ungdomar från Region 1. Peter Mellgren styr stenhårt ett mycket uppskattat upplägg. Vi åker ett åk var femte minut vilket på en dag drar ihop till ca 40-45 åk. I inomhushallen krävs ett bra upplägg. En tydlig röd tråd gör det möjligt för oss att fokusera på uppgiften. Lagom nere har åkarna tappat lite av det fokus som krävs för att göra ändring i åkningen. Underlaget är snällt i var lane och det passar oss mycket bra.

Lunchen är intagen och ungdomarna är spridda för vinden. Kanske spatserar de i någon av butikerna i Skidomen eller så kollar de in surfing på utsidan av hallen. Det finns en del att göra här ute på majsåkern. Bispingen ligger vid sidan av autobahn på väg mot Hannover, ca 12 mil från Lubecks flygplats. I eftermiddag vankas gokart, om orken finns där. I annat fall tar vi den imorgon. Solen gassar utanför fönstret och torget med de stora glassarna känns inte allt för långt borta. Det blir en bra belöning för hårt arbete!

I eftermiddag startar vi upp igen! Peter drar vidare i tråden och ungdomarna följer efter. Själv tjuvlyssnar jag en hel del och försöker göra likadant. Det känns bra, riktigt bra...

Inga kommentarer: