Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

söndag 25 september 2011

Konsten att synliggöra en röd tråd

Tränaren är en tålmodig man eller kvinna, en person med ett brinnande intresse för ungdomars alpina teknik. En person utan kompromisser, opåverkad och med erfarenhet mer än de allra flesta. Han eller hon bör tillhöra den grupp entusiaster vi skulle kunna kalla ”kulturbärare”. Personer som varit med länge nog för att veta vad som är bra och vad som är mindre bra. Den alpina sporten behöver fler som Peter Mellgren. Personer som brinner för alpint, har kompetens i sak och framförallt förtroende hos dem som skall tränas, och utan några som helst privata egenintressen.

Gårdagens premiärpass gav ca 40-45 åk, eller ca 1000 svängar med kvalitet och med en väl synlig tråd. Åkarna var mycket skärpa under totalt fyra timmar och belönades slutligen med rast vila och en riktigt stor glass i sommarvärmen. Alla presterade mycket bra! Alla har sett skymten av tråden, det är min bedömning.

Eftermiddagens fysaktivitet bestod i jogg/promenad från glassbaren och hem och därefter ett riktigt bra corepass på en grön gräsmatta utanför vårt boende.



Bispingen bjuder på fler aktiviteter än vi mäktar med. På söndag siktar vi på gokart och kanske, kanske kommer någon att testa på att vågsurfa. Jag har en kamrat som kan det där, en av de allra bästa i landet dessutom! Jag vet även en amatör från Team SAP som fixade det förra året och jag vet att en och annan skulle fixa det i detta gäng också. Själv avstår jag. Inget att tvivla över. Min axel är värd ett bättre öde och det är långt till de alltid så oumbärliga fransmännen… Min relation till fransmän är en annan historia…

Inga kommentarer: