Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

söndag 10 april 2011

Fest i Lindvallen!

Bild: Festen kan börja!

Våren kom med stormsteg! Vi hann knappt blinka så stängde Lindbäcksstadion för alpina åkare i Piteå vilket inte alls är särskilt konstigt. Nere vid kusten är det konstant plusgrader och de själar som vill åka skidor styr bilen mot fjällvärlden eller åtminstone inlandsbackarna, bl a Kåbdalis. Övriga verkar tycka att våren bland shoppande likasinnade på stadens gator - snarare än att åka skidor på ett fint och soligt Vallsberget, är minst lika trevlig våraktivitet. Jag fick min beskärda del av shopping i lördags, långt från vita fina pister med gnistrande sol. En galleria i innerstan kan då verkligen inte mäta sig med helgaktiviteterna jag är van. Möjligtvis är det fikastunden som kommer närmast.

Men än är fjällvärlden öppen för nya utmaningar! Vi har precis skickat iväg dottern Moa till Lindvallen i Sälen dit hon och ett flertal andra A-åkare från vårt avlånga land reser för att delta i läger och tävlingar. Årets höjdpunkt, Ski Funtastic, avgörs med pompa och ståt och evenemanget är stjärnspäckat! Svenska eliten tävlar sida vid sida med barn- och ungdomar och även legenderna från förr finns på plats.

En särskild höjdpunkt!
Ingemar Stenmark tävlar i parallellslalom på fredag, mot övriga legender! Detta blir en intressant aktivitet för en ärrad veteran som jag. Jag hade förstås velat mäta mig med honom men jag kommer istället att studera Ingemars teknik och framfart och försöka bedöma vilken Masternivå han har. Vi vet ju sedan länge att han är den optimala tävlingsmänniskan och att han dessutom har en gudabenådad skidkänsla. Det råder inget tvivel om att den muskulöse mannen från Slalomvägen i Tärnaby fortfarande "knäpper" i stort sett vem som helst på fingrarna när det kommer till prestationer. Det skall bli kul att njuta av ett sådant moment, men faran är att han har för lite konkurrens i parallellbanan... Få personer i världen håller den fysiska standard som Stenmark har och frågan är om det finns en mer motiverande gestalt att ta rygg på i ett sådant avseende... Nej, tveksamt - hans numera trevliga uppsluppenhet, blandat med sin ungdomliga tävlingsinstinkt och sin mycket goda fysik - gör honom till världens mest unika idrottsmänniska. Förevigt min idol, sedan 1974.

Säsongen mot sitt slut, som sagt. Bifogar några härliga klipp med bra tempo som kan tjäna som plåster på "såren" och morot inför kommande säsong. Det första är från Världscupen i Gällivare 1983, njuut! Så mycket folk har vi aldrig sett i Dundrets backar... Är det inte Thomas Bergmans pappa som räknar ner Ingemar i starten...



Inga kommentarer: