Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 18 juli 2009

Det finns en tid...

Sommaren är här, om än med sin svala famn. Vi sitter i båten i Piteå Skärgård och tankarna är tömda för första gången på länge. I nästan samma veva kommer kreativiteten tillbaka och det klarnar en gnutta. Vi behöver andrum för att se klart. Den alpina säsongen 2008/2009 är över men ju fler år vi har i branschen desto mer inser vi faktum. Det faktum att det under sommaren finns tid att ta i kapp.

Den alpina säsongen börjar på den nivå man själv valt. Man är inte bättre än man är, brukar det sägas. Ni kommer säkert ihåg åkarkommentar som tex; "jag kom sent i en sväng och hade svårt att komma in i banan" eller "om inte det där slaget varit där så hade jag kommit bättre till nästa sväng och då hade jag aldrig kört ur" eller kanske klassikern "det var så slagit och gropigt i banan så det inte gick att åka!". Jag fick bakvikt, gick på innerskidan bla bla bla osv.

Du är inte bättre än det du är, brukar det sägas.

Sommaren är tiden då du kan förbättra dina förutsättningar avsevärt. Jag hävdar - att satsar du ett har du minst fem, kanske åtta tillbaka. Inget vetenskapligt förstås, men ingen skall inbilla mig att man kan ta tillbaka motsvarande "mark" genom att åka "mycket skidor" när väl skidsäsongen är här igen. Underskatta aldrig fysträningens betydelse och nu är nu. Under sommaren finns tid att ta ikapp sina konkurrenter och t o m gå förbi. No doubt!

Den alpina sporten är en styrkesport och en konditionssport, på en och samma gång. En tuff sport som förutom nyss nämnda färdigheter även kräver snabbhet, explosivitet, balans och koordinationsförmåga. Allt paketerat i ett enda paket! Den som lyckas bäst att utveckla dessa förmågor har ett grepp om sina konkurrenter och kan utvecklas mycket fortare på snö. Satsa ett och du har minst fem tillbaka, som sagt!

Vad krävs då, egentligen? Är det svårt? Omöjligt i sommarvärmen?

Det gäller att ha en plan, ett program och följa detta ganska slaviskt. Jag återkommer i frågan, måste njuta av solen en stund och titta på lite ... skoterkross (!) på vattnet kring Västra kajen i Piteå. Det gäller att se möjligheterna!

OBS! glöm inte följande: "Pain is temporary, glory is forever" och inte minst "Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen".

Inga kommentarer: