Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

tisdag 8 februari 2011

Radieberäkning

Ett annorlunda blogginslag för omväxlingens skull. En god vän till mig har tagit fram en formel som beskriver hur radien på skidan räknas fram. Det kan tyckas vara en värdelös information men likväl dyker frågan upp då och då, från tid till annan.

Min erfarenhet av vikten av en passande svängradie på skidorna är ganska stor. Genom karriären har jag haft ett antal skidmärken och ett antal olika svängradier. I min ungdom hade jag kontrakt med Kästle som var ett vanligt skidmärke inte minst i Piteå Alpina. Familjen Öquist och Lundqvist satte ribban för vad ett "bra material" var och Bengts Sport på Prästgårdsgatan levererade Kästleskidorna via en kille som jag tror hette Ingvar på Kästles raceavdelning. Well, vilken svängradie dessa hade är glömt men radiens betydelse dök upp först i samband med att Elan presenterade en modell kallad 049:or. Detta måste ha varit den första "söta smaken" av karving. 049:orna blev snabbt omtyckta av Elanåkarna och därefter kom det skidmärke efter skidmärke med nya spännande egenskaper. Minns särskilt en prototyp som Tomas Fogdö hade med sig i all hemlighet vid SM i Vemdalen kring 1990-1991. Midjan på skidan var så smal att skidan inte räckte till för att täcka bredden på pjäxorna. Den varianten kom aldrig ut på marknaden.

Jag minns också tydligt den överraskning som "storslalomåkaren" Johan Brolenius stod för i ett SM i Storklinten. Han vann slalomtävlingen ganska otippat på ett par slalomskidor som "bara" mätte ca 168 cm. Detta var en revolution! Radien och längden på slalomskidorna var för evigt ändrad - över en natt! I vart fall kändes det så men fabrikanterna hade legat i i flertal år och jobbat med den optimala skidan. Antagligen tog det tid pga skepsis men även pga rådande produktionsbegränsningar.

Det intressanta är också att karvingskidan börjar "räta ut" sig igen. Skidorna görs med allt större radie med mål att bl a minska skaderiskerna men framförallt för att få skidan att gå fortare, helt enkelt. Att "kurva upp" för mycket i varje sväng tar för mycket tid, det vet vi alla.

Här kommer formeln i vart fall! Håll till godo. Formeln är hämtad ur formeln för cirkelsektor och det är ingen annan än Luleå Alpinas Sven-Rune Olofsson som står för de matematiska beräkningarna. Han är lite orolig att detta är på gränsen till vad man kan intressera sig för men eftersom bloggen riktar sig till likasinnade så tycker jag inte faran är såå stor ;-).

Gör så här: Ställ skidan på högkant på ett plant underlag och mät avståndet mellan anliggningspunkterna mot underlaget i cm, L i formeln nedan. Mät sedan midjan med skidan fortfarande på högkant, dvs avståndet i cm mellan underlaget och stålkanten där måttet är som störst, h i formeln nedan.

Radie = (L*L)/(800*h)

Exempel: För en GS skida kan det då bli så här: L = 186 cm (för en 191 skida, anliggningspunkterna blir ju lite kortare än skidlängden), h = 16 mm = 1,6 cm

I formeln blir det då: Radie = (186*186)/(800*1,6) = 27.02 meter

Inga kommentarer: