Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 5 februari 2011

Vilken premiär!

Foto: Jocke Wiklund

Dagens storslalomrace i Kåbdalis innebar nypremiär för tävlingsverksamhet! Så sent som i slutet av 70-talet, kördes "Trolltrumman", i bla Kåbdalis, men därefter har verksamheten främst varit inriktad på träningsverksamhet. Men idag var det åter dags! Piteå Alpina och AK Kåbdalis arrangerar i samverkan USM-kval, ENL och Hemmacupen i ett enda paket! Tävlingen innebar tidig start kl 09:00 men med god organisation var det klart redan innan 14:00. Eftersom backen saknar lampor i den nedre delen ner mot Lasseliften var dagen planerad i detalj av arrangörerna. Ca 100 åkare deltog och den mest namnkände i dessa trakter, var väl antagligen Rebecka Gunnarstedt, som också tog hem segern i damklassen. Norrbottens ambassadör, ute i alpinvärlden, Anton Lahdenperä, kom - sågs - men slutade tvåa, efter Luleås unga stjärna Daniel Steding.

Anton ledde efter första åket, Daniel Steding låg tvåa och Stian Bruvoll, Norge låg på tredje plats. Dagen till ära gjorde jag själv premiär (!) i FIS-sammanhang. Jag slutade på min topp år 1993, när sonen Viktor föddes. Därefter har det främst handlat om ungdomarnas skidåkning varvat med veteranutförsåkning. Men idag var det åter dags för premiär i "riktiga sammanhang". Nog för att Masters är på riktigt men den genren får ursäkta, vi talar nu om FIS-premiär i konkurrens med bl a Anton, Daniel och en mängd duktiga skidgymnasieelever.

Vilken premiär det blev! Det ä r en underbar känsla att känna att det "sitter" i! Vet inte hur det går till, varför det funkar och när det skall avta - men det senare är förstås till stor del en tidsfråga. Jag rider på ett starkt självförtroende som bottnar i en välplanerad tävlingskarriär där fokus i första hand legat på att ha kul, fokusera på mig själv och mina egna förmågor och se till att i möjligaste mån slå ur ett litet underläge. Innan racet hade jag som vanligt en stark tro på min egna förmåga. Ett pass GS på Vallsberget i onsdags och ett pass i Kåbdalis förra lördagen, var den träning jag hade sedan V47 och Masterslägret. En topp tio-placering hägrade i det ca 40 man starka fältet, vilket hade varit ok. En topp 5 hade varit grymt bra. Allting bättre än det - en ren vinstlott och en något surrealistisk prestation... Efter första åket låg jag femma, efter ett stundvis ganska bra åk. En fadäs på kanten in i sista branten fick mig att, för en stund, tro att det hela var över. Med en innerskida med hela kroppen nere i raklångt läge, rutschande på sidan, lyckas jag med stöd av armen/handen komma åter på ytterskidan och fullföljde branten med bravur. 1 SEK passerad av Anton Lahdenperä och ca 0,3 sek till pallplats. En fantastisk öppning på premiären och slagläge inför andra!

Under lunchen fick det bli ny grön valla under "gammelskidorna" eftersom den blåa SWIXen gick för trögt. Jag måste erkänna att jag har svårt att lämna dem - skidorna. Kanterna är tunna, belaget något grovt efter stenslipning och skidorna har obefintliga spann. Höger skida skönjar dessutom en bockning 30 cm från spetsen men skidorna är det bästa jag haft det senaste decenniet. Jag har ett par som står och väntar på att få ta över men jag vill kräma ur det sista... Väl uppe på start är jag koncentrerad på att åka fort och "pang på" i den raka banan, satt av Magnus Brodin från Tärnaby Skidhem. Stärkt av nån Red Bull-liknande dryck flög jag fram mellan käpparna på mellanpartiet. Något sa mig att - här kan jag krypa ner i störtloppsställning men något mer tydligt sa - nej, gör inte det! Med kontroll från start till mål åker jag snabbare än Norrmannen Stian samt Marcus Skoog, som låg före mig efter första åket. Jag åker in som sammanlagd trea, endast 0,6 SEK efter Anton men 1,26 efter Danne Steding, som verkar ha fått på ett bra åk. Totalt distanserad med 2,09 SEK vilket gav drygt 67 i FIS-points! Mina första FIS-punkter! Från opunktad eller 999 till 67 på en dag! Det känns skönt men vad skall jag göra med dem?! Imorgon är en annan dag och målet är förstås att upprepa bravuren och förbättra snittet! Vi får se hur dagen blir men premiären i FIS i Kåbdalis glömmer jag inte på ett tag. Jag skänker en tanke på Andreas Schäufele som gjorde illa knät idag. Hoppas att det inte är allt för allvarligt. Krya på!

Moa Gabrielsson

USM-kvalet kröntes med en seger för dottern, Moa! Ett riktigt bra andra åk tar henne från förstaåkets tredjeplacering, till toppen i listan. Hildur Carlsson blir tvåa och tyvärr kör ledande Nadja Gunnarstedt ut i sista branten. Sofie Gidlund från Kiruna tar tredjeplatsen. Pitekillarna, och förstaåringarna, Max Larsson och Tobias Wahlroos, visar på nytt att de är med och matchar övriga i platserna till USM 2011. Kul! Johan Sundqvist från Piteå gör också premiär och har mycket storslalom i kroppen som håller på att "växa" ut och som kan bli något riktigt bra med tiden. Keep up the good work!

Piteås Johanna Mäntylä tar femteplatsen i damklassen ENL/Hemmacupen och förtjänar 69,19 FIS-points vilket också visar att ENL-formen passar förstaåringarna mycket bra! Det är en bästanotering hittills! Även för Piteås Alfred Pettersson handlar det om en bästanotering!

En riktigt bra dag, kort och gott!

Resultat ENL
Herrar
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=AL&raceid=65160

Damer
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=AL&raceid=65159

Kompletterar med en historisk skärmdump efter en lyckad helg, i många avseenden. Ett stort tack till arrangörerna för en mycket trevlig tillställning. Det är med den här typen av aktiviteter vi skapar fina förutsättningar för alpin utveckling i vår region.

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=AL&competitorid=18865&type=result

Inga kommentarer: