Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

måndag 24 november 2008

Ny käftsmäll, trots Scotts nya båge!

Ytterligare en käftsmäll är dokumenterad. Förra gången rapporterade jag om Viktor Gabrielssons smäll som kostade två tänder - men det pga av att han körde utan båge. Denna gång har Jesper Ask råkat ut för en käppträff i ansiktet vid A-lägret i Kåbdalis och detta trots att han hade Scotts nya hjälmmodell med båge! Jesper slog sönder mjukdelar i ansiktet och ansiktet svällde upp ordentligt, med lätt järnskakning som följd. - järnbågen trycktes in fyra-fem centimeter in i munnen, berättar Janne Ask. Helt värdelöst!

Jag har själv samma båge och har noterat att den har en väldigt "mjuk" form i böjningen och dessutom ganska liten utbyggnad från ansiktet. Det är ju nästan så att näsan sticker utanför, i vart fall för en med min storlek till "kran".

Det känns olustigt. Scott har löst in gamla "osäkra" hjälmar och levererar en ny som inte håller måttet! Scott borde ta fram en kompletterande båge som är mer spetsig och "avvisande", enligt min mening.

Hoppas att allt är väl med fightern, Jesper! Han går en fin säsong till mötes.

Ta del av dokument avseende hjärnskakning, läs http://www.skidor.com/alpint/files/{A4747EA6-D4A0-4839-B969-02A1A73348B0}.pdf

Jocke Wiklund och övriga ledare agerade helt korrekt när sådant händer. Tro mig, jag har hål i huvudet och vet... Läs gärna blogginlägg Sun Valley 2005 vilket till viss del handlade om en undermålig hjälm.

Inga kommentarer: