Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

fredag 18 september 2009

En lyckad dag!


Peter Mellgren summerar en bra skiddag i Tyskland! Team SAP junior 2009 har gjort sitt första pass tillsammans och resultatet är gott. Peter har jobbat intensivt med den röda tråden, bl a jobbat med grunderna och hur ungdomarna står på sina skidor. Enkla övningar blandades med svårare och i slutet av dagen syntes klara framsteg.

Det som blir tydligt när jag betraktar Peter Mellgrens upplägg är den tydliga planen, den röda tråden! Så här i början av säsongen ägnar han alla mycket uppmärksamhet och han är tydlig med att åkarna måste lyssna noga och försöka utföra det som sägs. Att bara åka runt runt utan att tänka är inte Peter speciellt förtjust av. Idag har vi sett prov på att dessa ungdomar har den rätta inställningen, d v s kämpa hårt och lär dig något på vägen!

Backen i Bispingen är lägger tätt intill Autobahn A7 och är till synes spektakulär. Inte mindre än 11 mil nordost finns ytterligare en inomhusbacke, Wittenburg. Tyskarna har satsat stort på detta och med några timmar från alperna är kopplingen klockren. Sölden och Bispingen profilerar sig tillsammans som ett komplement och passande nog är Sölden nästa anhalt för Team SAP junior.

Dagen har varit minst sagt späckad! Förutom fyra timmars skidåkning med ca 40 åk eller ca 900 svängar har gruppen ätit gott och hunnit med både glassbar, fysträning och Gokart. Nu är klockan nästan 22:00 och jag tror gänget somnar gott ikväll.

Själv har jag känt på käpp idag! ;-) Tillsammans med den svenska veteraneliten har jag putsat på tekniken och försökt hitta balansen. Fem åk i långkäppsbana gav en hyfsad känsla men långt från någon storform. Imorgon fortsätter Peter med sin tydliga plan och eventuellt väntar kortkäppsträning för juniorerna och jag kommer allt närmare mitt första race. Stefan Bessman ser stark ut på träning så det gäller att få med sig farten i 22-23 flacka svängar. Jag har mina knep - får se om de håller.

Gonatt!

Inga kommentarer: