Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

torsdag 4 december 2008

Blir det en ny skräll?

Piteå Alpinas högaktuella stolthet, Peder Hedeby, befinner sig med landslaget i Beaver Creek med målet - nya stordåd!

Kommer Hans Olsson att upprepa sin bedrift stärkt av sitt nyvunna självförtroende? Killen gjorde nämligen det omöjliga möjligt! Han är ingen vildhjärna, tvärtom! Han gillar inte ens att åka fort, har han sagt! Han har inte övervunnit all rädsla ännu men ändå går han och nästan vinner ett störtlopp i den alpina cirkusens "Formel1"!! Det borde vara omöjligt... Det påminner lite om meniskskadan jag hade i mitten av 80-talet. När jag kom tillbaka efter operation åkte jag störtlopp bättre än före skadan. Jag var aningen "rädd". Rädd för att hamna i okontrollerbart läge. Rädd för att vrida knäet. Istället för att vara okontrollerad lät jag skidorna "göra jobbet". Jag fokuserade på att kontrollera åkningen till 100 %, inga onödiga rörelser. Det är det som gjorde Hans Olsson till en medaljör häromhelgen. Det behövs inga vildhjärnor i denna sport, det behövs fokuserade toppatleter.

Är Järbyn redo att växla upp efter sin skada. Han, som håller "the 60´s alive", är en fantastisk glidare och verkar inte ha sagt riktigt allt ännu. Jag hoppas han får till det redan i helgen och han i lugn och ro får bygga upp musklerna igen inför Whistler nästa år (!).



Sen har vi ju Anja, vår fartdrottning! Kommer hon att lämna resten av gänget långt efter sig eller fortsätter "problemen" med att prestera toppresultat? Slalom är en sak, kanske tom storslalom - men fartgrenarna är hon som skapt för - numera. Hon är världens bästa allround på den kvinnliga sidan. Jag tror på stordåd!

Kan Marcus Larsson åka fort störtlopp så att kombinations-medaljen kan bärjas? Är formen tillräckligt bra så tidigt på säsongen? Slalomformen är det inget fel på, meddelar Peder Hedeby. Det finns fina förhoppningar att killarna kan prestera bra resultat redan på torsdagen.

Tv-sändningar med guldkant:
Torsdag 19.15 Herrar kombination, störtlopp,
Eurosport torsdag 22.30 herrar, kombination, slalom,
Eurosport fredag, 19.00, herrar, störtlopp,
Eurosport fredag, 21,30, damer, störtlopp, Lake Louise,
svt1 lördag, 19.00, herrar, Super-G,
Eurosport lördag, 22.00, damer, störtlopp,
svt1 söndag, 17.45, herrar, storslalom, första åket,
Eurosport söndag, 18.50 damer, Super-G,
svt2 söndag, 20.30, herrar, storslalom, andra åket, Eurosport.

Inga kommentarer: