Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 27 november 2010

Bra upplevelser i Kåbdalis!

Bild: Masters på läger i Kåbdalis

Dagens träning i Kåbdalis med Mastersgänget går till historien som en av de bättre. Under förmiddagen åkte vi storslalom i Super-G-hanget. Vi fick till ca 8-10 åk och med hjälp av Rilles filmning fick vi en bra bild av verkligheten. Min egen åkning stämde mycket bra och jag kan konstatera att kontorsjobbet kräver mer än G-krafterna i storslalombanan. Min ljumsksmärta kändes aldrig av och jag tror blodcirkulationen fungerar bättre vid aktivitet, helt enkelt!

Eftermiddagen ägnades åt 10 m "rusk"-slalom vilket, med storslalomen i benen så när som blev en omöjlighet, i vart fall känslomässigt. Videoanalysen sa dock något annat eftersom åkningen såg mycket bra ut hos de flesta. Sent på eftermiddagen drog Rille ut avstånden mellan svängpunkterna och självförtroendet steg i gruppen. Budskapet var tydligt, utan stavarbete är det svårt att få till bra tajming och dynamik i åkningen. Se filmerna här!

http://mikaeldanielsson.com/ski/

Vill ju samtidigt passa på att visa mina egna skills ;-)

Slalom
http://mikaeldanielsson.com/ski/SL-1%20-%20Nedre%20-%20P%e4r1.mp4
http://mikaeldanielsson.com/ski/SL-1%20-%20Mitten%20-%20P%e4r1.mp4

Storslalom med slalomskidor
http://mikaeldanielsson.com/ski/GS-SL%20-%20P%e4r2.mp4

Storslalom
http://mikaeldanielsson.com/ski/GS-SG-backen%20topp%20-%20P%e4r2.mp4
http://mikaeldanielsson.com/ski/GS-SG-backen%20topp%20-%20P%e4r.mp4
http://mikaeldanielsson.com/ski/GS-SG-backen%20mitt%20-%20P%e4r.mp4

Ikväll har vi njutit av otroligt god mat och vinprovning. Johan Gunnarstedt har lotsat oss genom fem olika röda viner och mat- och vinintresset går inte att ta miste på. Maten och vinen håller högre klass än bästa restaurang i den stora "Människobyn" och jag citerar därför Stefan Bessman skojiga uttryck, "vi kan kort och gott konstatera att vi varit på sämre träningsläger än detta". En försiktig analys av vår upplevelse i Kåbdalis är att Masterslägret 2010 är ett enda stort plus!

Piteås Robert Vitblom öser superlativer över lägret och konstaterar att detta var det bästa han varit med om, näst efter födelsen av sina barn (reds anm.). Glädjen hos åkarna går inte att ta miste på. Masterslägret fyller även en funktion som tränarutbildning! Att få möjlighet att själv känna på kraven i slalom- och storslalombanan ger viktig kunskap till tränarsysslan. Vi kan bl a konstatera att fysiken har stor betydelse. Med en dålig fysik är det svårt att våga gå en tuff linje och om man inte kan gå en tuff linje är det svårt att få vinklarna och om inte vinklarna finns där så kommer inte farten. Fysiken förblir en av de absolut viktigaste faktorerna om man skall lyckas med att utvecklas inom alpint.

I morgon skriver vi om programmet en aning. Förmiddagen ägnas återigen till storslalom i Super-Gn. Stockholm Masters åker mestadels slalom i hemmabackarna och därför "suktar" de efter ännu ett bra pass storslalom. Jag håller med, det gäller att fånga tillfällena! GS-passet vi fick idag kan vara det enda riktigt bra träningspasset vi får innan VM i februari i Andorra, vilket sätter "fingret" på vikten av att ta chanserna. Jag minns själv ett särskilt tillfälle när jag startade bilen vid 04:30 för att åka upp till Gällivare och träna med bl a Anton Lahdenperä, under ledning av Håkan Åsell. 6 st åk därefter åkte jag samma 30 mil tillbaka till Piteå. 60 mil och 6 åk visade sig bli det bästa passet den säsongen.

Sov gott! Det vankas storslalom imorrnbitti!

Inga kommentarer: