Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

onsdag 11 mars 2009

Sofia Öquist åker till Italien!

GRATTIS SOFIA!

Piteå Alpinas duktiga alpinist Sofia Öquist är uttagen att representera Team Future i Abetone, Italien den 27-28/3. Hennes tränare Peter Mellgren och Lars Melin från Orsa åker ner till Italien med ytterligare fem andra ungdomar.


Sofia har presterat bra under säsongen och radat upp fina placeringar i kvalen och är väl värd sin plats. Hon slutade på femte plats i region 1:s slutliga poängsammanställning. Vann gjorde suveräna Lisa Blomqvist från Umeå och på andra plats, med samma slutpoäng, "påläggskalven" från Tärnaby, Magdalena Fjällström. Sofia är med andra ord i gott sällskap för antagligen har det aldrig varit så tufft att placera sig i topp i Region 1.
Se sammanställning, http://www4.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_117122/ImageVaultHandler.aspx
Sofia har sin styrka främst i Storslalom och Super-G, enligt min mening. Däremot i slalom har hon en bit kvar. Det krävs mer bra träning och mer tuffhet i henne, vilket hon är väl medveten om. För skidkänsla det har hon! Att hon har Peter Mellgren med sig till Abetone betyder mycket. Peter vet precis vad hon behöver och han kommer att bli en bra injection till Sofias åkning borta i vindistriktet kring Toscana, ca två timmars bilfärd från flygplatsen i Florens. På dalens solsida är det inte helt omöjligt att det är grönt medan det i backen, på motsatt sida av dalen, är betonghård snö. Jag har själv haft äran att få åka Veteran-VM i Abetone år 2002 och minns särskilt den morgonen när mina nyanskaffade WC-skidor av märket Atomic, som jag köpt av Josef Semeliker - en intressant österrikisk kille i min ålder, plötsligt var borta! Kvar stod ett par 180 cm långa butiksskidor. Det visade sig senare, långt efter racet var över och efter det att jag åkt till mig ett silver på brorsan Sörens 188 cm långa Salomon, att det var en 86 årig veteran vid namn Rodney Alan Junior, från USA, som tagit fel och tyckte att det nog inte var någon fara för, "the other guy has probebly my skis". Gissa om jag kokade...

Lycka till Sofia! "Kliv på ordentligt" i svängarna!

Inga kommentarer: