Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

söndag 18 oktober 2009

Premiär i Kåbdalis!

Dagen till ära, premiär i glada Kåbdalis! Alltid lika trevligt att återvända till!

Byn lever upp när aktiviteterna under vinterperioden drar igång! Mycket har hänt sedan sist men ännu har vi inte fått möjlighet att avnjuta det allra senaste. Vi får hålla oss, ge oss till tåls - men snart smäller det! Premiär i nya liften och framförallt i nya storslalombacken. Jag hoppas verkligen att backen skall vara inbjudande för oss "slalomnördar" och att den ger lite mer "tryck" i än störtloppet.

Hoppas få permanenta en ny tävlingsform under försäsongen och vintern. Återkommer mer kring detta! Det kan vankas juvelkupp i Kåbdalis! Mer vill jag inte yppa i dagsläget. Som Tomas Sundqvist sa, det kan bli nåt stort av det där...

Åter till dagens aktivitet. Ett flertal ambitiösa fanns på plats. Eftersom Kåbdalis bjuder på käppdjup och hårt underlag passade storslalomträning mycket bra på morgonkvisten. Öppnade mina "blå" kl 06:30 och satte mig snarast i bilen för att sedan stå redo på start kl 09:00, iklädd vit pyjamas och med små små tendenser till horn gnagande i hjälmens insida. Jo, det är faktiskt så. Jag erkänner, jag går igång på sånt!

Det är extra skönt när man dessutom, fortfarande, en dag innan 45, får ut nåt riktigt gott ur varje sväng. Det bjöds på en ganska tekniskt svår storslalom med många krön och lite tid för vila. Rune Säfvenberg hade lagt banan och plikttroget stod han där, på gubbhyllan, och fyllde ungdomarna med tänkvärda tips. Jo, faktiskt även jag fick ett och annat värdefullt tips.

Att lägga svängen i tid och skapa utrymme för inåtlut i ingång, innan käpp-passage, ja det är definitivt min melodi. Det skonar kroppen - inga blåmärken från piskande käppar och inga "nödbryt" med mesta möjliga kraft mot fallinje och risk för havererade knän, nä faktiskt riktigt behaglig resa om nu bara sinnena hinner med. Någon sa - någon gång, minns inte när, att mellan 40 och 45 händer det! Sinnena trubbas av och sämre åkning är att vänta... Nu kändes det helt ok och jag tycker nog att det känns som att formen kommer tidigt i år!

Efter kl 10:00 vigdes dagen till ungdomarna i Piteå Alpina samt Hanna och Moa från Skellefteå. Ove och jag körde grundteknik-träning med parallella skidor och kropp samt positionsövningar. Därefter kortkäppsbana efter "grytan" i familjebacken. Framsteg skönjas. Grunden är A och O och gör det möjligt att nå nästa "level". Yviga rörelser i överkropp förbannas och tillhör en redan passerad "epok" för Sverige. Fattas bara att även Byggmark hittat stabiliteten. Vi väntar med spänning på WC-premiär för hans del!

Surfa in på Kåbdalis hemsida, kolla in lite backbilder http://www.kabdalis.com/?s=bilder_backen&hideright=1

Inga kommentarer: