Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

onsdag 3 mars 2010

Hur står sig regionens 93:or?

Mycket bra vill jag mena! Jag brukar vilja lyfta fram prestationer i det dolda, prestationer som varken hörs eller syns. I detta fall gör jag annorlunda. Jag har ju på ganska nära håll följt ungdomarna födda 1993 sedan många år. Nu är de inne på sitt första gymnasieår och det är förstås intressant att se hur de tar sig. En del av dessa har jag berört tidigare och det finns redan ett stort fokus på dem.

Undersökningen bygger på FIS senaste lista, den s.k. 9:e FIS-listan.



Min slutsats är att vi har fyra riktigt vassa åkare. Gustav, Malin, Felicia och John ligger med i den absoluta toppen i Sverige och tre av dessa rankas topp 30 i världen, i sin åldersklass. Vi skall heller inte glömma att dessa åkare har legat i tämligen hårt under ungdomsåren och det gör att de slår igenom tidigare än andra.

Varför titta åldersvis? Mitt motiv är självklart! Det tar tid att lära sig alpint och det skulle bli direkt fel om man blandade in äldre åkare i statistiken. Om man har ambition att nå absolut topp så är det sannolikt mycket viktigt att hänga med i sin årgång, det talar statistiken för. Är du med i topp i din årgång så kommer chanserna, förr eller senare. Det fyller hela tiden på bakifrån och det är viktigt att ta plats. Om man halkar efter så är det dock inte kört, enligt min mening - men det krävs en starkare progression i utvecklingen när det väl slår igenom.

Kommande generation gymnasieelever från vår region, d v s de som är födda 1994, har ett gäng riktigt starka individer. Framförallt på tjejsidan med Lisa Blomqvist och Lotta Säfvenberg, inte minst. Sarah Olsson, AK Vännes samt Tärnabys Linn Gustavsson är också några av de som kan kliva fram och ta plats nästa år.

Lycka till allihopa!

Inga kommentarer: