Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

tisdag 9 mars 2010

Nytt guld för John i störtloppet!

John Eklund, AK Vännäs, blir YJSM:s guldgosse, för imorgon vinner han igen, sanna mina ord! Att jag redan nu tror mig kunna gå ut med herrsegraren i YJSMs Super-G i Sunne 2010 beror på att jag vet Johns kapacitet i dessa lägen. Killen gillar nämligen läget han hamnat i och han kommer att leverera! En tävlingsmänniska kan inte få ett bättre läge. John är en tävlingsmänniska av bra kaliber och i kombination med mycket bra skidkänsla och ett starkt självförtroende, efter de två inledande segrarna, tar han sitt tredje guld imorgon! I vart fall är jag en av de som hoppas.

Jag vet när jag mött en överman. Det har hänt förr. Nu senast i Nalovardos farttävling när John Eklund, "solid as a rock", levererade åk efter åk utan att bevekas. Med min rutin och vinnarskalle brukar jag kunna lyfta när det krävs, men i detta fall gick det inte. John var på tå och han gillade utmaningen och jag var ute!

En liknande händelse var, och nu gissar jag, år 2003-2004 i Boden. Jag kom på att jag ville åka en nationell cup som 39-åring. Det vankades storslalom och jag kände vind i seglen. Ville visa för mig själv att jag hängde med fortfarande. Efter första åket i Storklintens fina GS-hang låg jag 14 hundradelar efter en kille från Stockholm som jag inte ägnade särskilt mycket uppmärksamhet åt. Det är sällan nåt jag brukar göra eftersom det hämmar en tävlingsmänniska. I andra åket var jag beslutsam att inte lämna nåt åt slumpen och framförallt inte ge utrymme för någon annan före mig.

Väl nere i mål kunde jag återigen konstatera att jag var 11 hundradelar efter, på andra plats! Smått irriterad inombords var det dags att ta ner garden, konstatera att han sannolikt var nåt speciellt samt gratulera den tämligen unga 08-an från Saltsjöbaden - vilket visade sig vara årets stjärnskott i svenska WC-laget, Axel Bäck.

Jag vet när jag träffat min överman ;-). Det blir guld i Super-G för John Eklund imorgon.

Slutkommentar: Det blev inte guld i Super-Gn utan ett vackert skimrande brons - men inte var det långt ifrån ;-) Bra jobbat John!

Lisa Blomqvist, UHSK och Region 1, tar Super-G guldet i damklassen före Paulina Grassl, Sunne AK! SUPERGRATTIS Lisa!

Inga kommentarer: