Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

fredag 7 maj 2010

Utveckling i magnifik miljö!

Bild: Tjejer från Region 1 på svängläger i Björkliden

Med en kopp kaffe i handen summerar jag ännu en dag i ett vinterland som är värt all uppskattning och fokus. Det skulle lika gärna kunna vara en annons för Kirunafjällen men är egentligen bara ett led i mitt stora intresse, alpin tränings- och tävlingsverksamhet. Jag har sagt det förr men den här pärlan bör poleras och vidareförädlas till en ännu vassare juvel. Björkliden, som för några veckor sedan, var plats för ett magnifikt skådespel där landets vassaste alpina åkare gjorde upp om det som kanske är, eller i vart fall borde vara, det vackraste man kan vinna inom landets gränser - SM-guld!

Norrbottens alpina utveckling blev i samma stund som detta arrangemang beslutades ett oerhört viktigt steg mot en pånyttfödelse som startat "hjärnkontoret" hos länets alpina "magnater". Med SM 2010 i Björkliden som startskott och med bl a Kåbdalis utveckling med bl a Workingcamp och Gällivare Skidgymnasiums tydliga nytändning som en del av Norrbottens motor, kan detta bära en bit. Länet har stora möjligheter att förrycka det alpina centret i Sverige en aning norrut. Vi har backarna, vi har kylan och inte minst en dag som denna konstaterar vi att vi även har tiden för oss. Idag har vi nämligen njutit fullt ut av kallsnö och strålande sol från en helt blå himmel. Magnifik miljö att utvecklas i, helt enkelt!

Bild: Viktor Fredriksson och Isak Klein kommer från Kiruna och trivs i Björkliden

Skälet till denna resa är dels svängläger för A/jun i Region 1 under ledning av Tobbe, Inko och Tony från skidgymnasiet med Anton Lahdenperä som hjälpinstruktör dels även en integrerad ledarutbildning under ledning av Team Palanders frontfigur Nisse Grym. Utöver detta kryddas besöket i Björkliden med Norrbottens skidförbunds vårting.

Ett 25-30-tal ungdomar har lotsats genom grunderna i svensk alpin skidåkning. Det har handlat om fot, knä och höft och det har inom ramen för ledarutbildningen diskuterats mycket om teknikens utveckling de senaste åren. Anton har bidragit med sin syn och "Inko" har som vanligt varit i sitt esse. Killarna har bl a provat på att inte vara parallella i sin GS-åkning vilket ställt många tankar på sin kant men med hjälp av övning och skickliga tränare har dagen utmynnat i en hel del ny kunskap. Målet med övningarna var bl a att skapa en stark och stabil åkning som ger stora möjligheter att förbättra rörelse och framförallt fart även i lättare terräng. Undertecknad har deltagit i "testerna" och slås av känslan att jag kommer på kant i tidigare fas och att ytterskidan sitter bättre. Följdaktligen känns det som att jag åker fortare, vilket jag tycker allt för ofta är ett nedprioriterat mål, och som räcker för mig för att jag skall fortsätta testa mig fram.

Bild: Anton Lahdenperä symboliserar Norrbottnisk alpin skidåkning bättre än någon annan. En lugn, trygg och stabil skidåkare som med sin färska titel som vinnare av 2010 års Europacup i slalom inger stor respekt hos ungdomarna i regionen.

Well, om nu Region 1 med Norr- och Västerbotten kan väcka liv i ett kompletterande alpint spår som tex en fungerande Region-cup med ENL-status tror jag att vi kan vara på rätt väg igen. Vi behöver en bättre plattform för juniorer att utvecklas ifrån, enligt min mening. En annan viktig detalj i sammanhanget är det klubböverskridande samarbetet som personifieras bäst med funktionärsinsatserna vid SM 2010 i Björkliden, där Kiruna BK fick oväntad hjälp från ett fyrtiotal personer från olika klubbar i distriktet. Om det blir ett SM 2012 i Björkis så kommer vi, eller hur!?

Avslutsningsvis en reflektion. Mitt adrenalin fick ett rus vid blotta närvaron av Björklidens nya störtloppsbacke. På bilden syns bl a branten i "Rälsbrottet" och det s.k. Myrhoppet som jag under några riktigt långa sekunder fick en livslång erfarenhet av. Att få återse och för en stund insupa känslan av fart på ett mentalt plan, fick en gammal störtloppsåkare som mig att fundera på kristendomen och inte minst, meningen med livet. Underbart!

Bild: Jag och Myrhoppet

Imorgon hoppas vi på sol och hårda backar och att våra nyfikna intressen tillgodoses.

Inga kommentarer: