Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

torsdag 28 oktober 2010

En bra dag på glaciären!

Idag kom "boosten" av hårt arbete med grundteknikövningar under ett flertal dagar. Förmiddagen ägnades åt repetering av storslalomövningar. Peter hade några riktigt bra övningar som fick en ärrad veteran att vakna till. Gensvaret var tydligt! Alla ungdomar gjorde sitt yttersta och lyckades väl.

Kl 11:15 stod vi på vakt vid "kylskåpet" för att sätta vår GS-bana. Vi lyckades få en bra lane och det visade sig vara ett bra drag, att välja "skåpet". Dimman kom och gick mellan solglimtarna. Toppen på Panoraman i Tiefenbach-glaciären ställt mot Rettenbach-glaciären, det är den ständiga frågan. Panoraman är något mjukare och kylskåpet är i grunden vattnat men ganska lagomt hårt för oss. Platsbristen är stor men vi har funnit oss till rätta. Utan Kjell Åhlens Sports Scandinavia och utan rätt till lane, ter sig en resa till Sölden, som endast en friåkningsresa. Banorna står tätt inpå varandra och det gäller att bevaka sin rätt.

Storslalomåkningen funkade kanon! Det blev en lagom svår bana med lite lätt motvind som höll nere farten och som gav åkarna möjlighet att nyttja nyvunnen kunskap från grundteknikövningarna. Passet genomfördes tillsammans med Jockes luleågäng som likt oss var mycket nöjda.

Morgondagen blir en kopia av dagens aktiviteter. Friåkning på förmiddagen GS och därefter banåkning. Vi hoppas på sol och bra möjligheter för filmning.

Själv dras jag med en förkylning som håller på att sakta sänka mig. Ikväll motar jag detta med en rejäl Jägerte som jag hoppas skall ha önskad effekt, d v s att jag vaknar pigg och alert och redo för nya uppdrag.

Inga kommentarer: