Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

fredag 4 mars 2011

Friåkning!

Friåkning är underskattat! Sitter och funderar över hur förmågor utvecklas hos gemene man. Vi åker till mans alldeles för lite friåkning och jag skall vara ärlig och säga att, det förstod jag inte som ung och "lovande". Istället för friåkning "dunkades" bana efter bana. Jag är dock glad att vi trots backens litenhet la mycket tid på storslalom. I kustlandet, längs hela Sverige, återfinns de små backarna men samtidigt de flesta människorna. För att få till längre backar krävs resor in i landet, oftast upp i fjällvärlden. Detta gör att "kustborna" utvecklat vassa kunskaper framförallt på området "slalom" och sannolikt mest banåkning. För vem vill ligga och nöta fritt i tex Nolbykullen eller Vallsberget som A/jun? Är våra A-åkare i Sverige bra på friåkning? Sett i jämförelse med andra länders åkare?

Storslalom sägs vara grunden till all skidåkning och jag kan inte annat än söka mig ut på nätet och leta efter nåt passande i ämnet. Följande sekvens, med bl a Sveriges storslalomess Fredrik Nyberg i högform, är underbar att titta på. Kolla vinklarna, parallelliteten, "speedgain" och mycke mer. Härliga sekvenser, kort och gott!

Imorgon kör vi störtloppsrace i Dundret! Ha en bra skidhelg!

Inga kommentarer: