Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

onsdag 21 januari 2009

Marcus Larssons VM-start blir sannolikt inte av!

Skallskador är inte att leka med. Jag har själv varit i detta läge och Marcus skada påminner mig om min, kanske värsta tid i livet. Marcus är mycket mer skadad än jag någonsin var. Läs "Sun Valley - en riktig käftsmäll!", ett inlägg år 2005. Läs inlägg under alpinracing.se , se länk här i bloggen.

Jag slog i bakhuvudet och drabbades av hjärnskakning med huvudvärk som följd i flera veckor efteråt. Jag röntgades dock utan spår på blödning direkt i USA vilket var positivt. I Marcus fall har han en tydlig blödning och orkar bara göra kortare promenader i dagsläget. Så var det alltså inte i mitt fall.

Mina problem dök istället upp efter 1,5-2 månader pga att jag sannolikt inte vilat tillräckligt. Blödningen kom succesivt och skapade ett tryck mot vänstra hjärnhalvan. Blödningen uppstår bl a när "trådarna" som hänger upp hjärnan i skallbenet, och som blir mer och mer sträckta med åren eftersom hjärnan krymper något med åldern, går av. Denna blödning finns redan hos Markus Larsson och tar tid att läka. Kroppen skall själv dränera alternativt dräneras, som i mitt fall, med ett borrhål genom skallbenet. Ett sådant ingrepp skapar oftast andra "komplikationer" som tex oro, ångest m.m.

Utifrån detta tror inte jag att det blir ett VM 2009 för Markus. Jag hoppas att han läker så fort som möjligt och att han kan vara med mot slutet av säsongen. Han kommer att komma tillbaka starkare än någonsin. En skada ger ofta den effekten och framförallt eftersom han är frisk i övrigt. En knäskada hade varit värre på sikt men på kort sikt är detta en av de farligaste skadorna man kan drabbas av.

Använd alltid en bra hjälm!

1 kommentar:

Sanna sa...

Jag håller helt och hållet med. En blödning i hjärnan är absolut inget att leka med. En vän till mig har haft en liknande skada och det visade sig, precis som med dig, lång tid senare med ständig huvudvärk och personlighetsstörningar. Det hjälper inte att man känner sig bättre och bättre. En sådan här skada tar lång tid att läka.
Jag förstår att Markus absolut vill åka VM men jag hoppas han är klok nog att låta bli. Att han tar sig tid att vila upp ordentligt innan han kör på för fullt igen. För visst kan han komma igen. Men jag tror tyvärr inte det blir denna säsongen. Det blir en tuff period framöver men Markus är stark och har förmågan att kämpa på.
Jag önskar honom all bättring och lycka på vägen.