Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

måndag 17 oktober 2011

En vecka med hårt arbete väntar...

Snart premiär!

...i allafall om man skall tävla i denna fantastiska brant kommande helg! Säsongen går mot premiär för damer och herrar i WC-cirkusen. Vi kommer att beskåda herrarnas "battle" i ett av de häftigaste branterna i världscupen. Den är brant, isig och tuff! Den som klarat fysträningen under sommaren på den nivå som krävs, går "segrande" ur striden med branten. Det skall bli intressant att se på plats i Sölden den 23/10!

Testade för övrigt slalomsväng hela backen för några år sedan med pulsklocka. Jag nådde snudd på pulsmax med 185 hr/min innan jag var nere. Slalom är till stor del en uthållighets- och konditionssport och jag hoppas att alla alpinister har gjort den viktigaste perioden i alpinlivet enligt konstens alla regler. Den som vilat sig igenom sommaren eller sporadiskt sparkat lite boll, har en bit att vandra. Om inte förr, så är det hög tid att öka tempot i träningen!

Kylan saknas i norr och ett regnoväder drar in över mitt smultronställe på tisdag vilket gör Söldenresan värd varje krona. För Er som kan ha intresse av att följa med till den klassiska glaciären kan höra av Er till mig på 070-223 63 63 så ordnar vi det, med största sannolikhet!

Jag säger som en profil i en av de västerbottninska klubbarna, "det gäller att lära sig älska gymmet". En annan sa, "är vi här för att leka eller tävla?" Båda citaten beskriver alpint på en nivå vi skall skåda inom kort. Vem drar längsta strået i år? Vem har skött fysen bäst? Svaret blir kanske samma i båda frågorna.

Avslutar med en (tysk) film från Sölden TV som visar lite av amerikanernas laddning inför helgen!

Inga kommentarer: