Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

tisdag 27 december 2011

I mitt hjärta!

Hösten 2008 ägnade jag mig åt att skriva ett antal inlägg på bloggen med fokus "Norrbottens nya alpina mecca". Det stod då klart i min innersta känsla att Norrbottens lilla "alpby" 13 mil från Piteå, och inte minst ca 13 mil från Luleå Aiport, höll på att förändra livet för oss skiracers. Jag med flera andra norrbottningar skönjade en stor förändring som vi alla innerligt behövde. Nu har den "förändringen" växt till något vi aldrig vågat drömma om.

Jag sa det redan då, den period vi är inne i är den bästa tiden! Försäsongens skidåkning med bra kontinuerlig träning i en anpassad miljö gör att jag inte längtar till hemmabacken vid Lindbäcks Stadion i Piteå (Vallsberget) förrän i mitten av januari. Så mycket betyder Kåbdalis! Irritationen och "energiförlusten" från att inte komma igång på hemmaplan har jag bytt ut till längtan efter riktigt bra skidåkning, endast ett stenkast från hus och hem. Att Kåbdalis skulle komma att spela en så viktig roll för mig och andra norrbottningar var det nog inget snack om, men det verkar allt mer som om Kåbdalis vunnit hjärtan även hos skiracers från de södra breddgraderna. Inte allt för sällan får vi norrlänningar skärpa till oss för att göra oss förstådda i liftkön eller matkön då vi stöter ihop med glada söderkisar tillresta byn för några riktigt fina skiddagar. Det gör en gott i hjärtat att få bjuda på lite norrlänsk sentimentalitet och enkelhet inbäddat i bästa service, tillgänglighet och vänlighet.

Kåbdalis har i med alla dess satsningar blivit ett skidmecca som fått oss norrbottningar att tro på framtiden. Inte mindre än ca 300 husvagnsplatser abboneras säsongsvis på anläggningen och boendeplatserna i byn ökar sakta men säkert, inte minst med hjälp av Kåbdalis Egendom ABs senaste satsning på ett nytt stugområde alldeles intill backen. Kika in där och hitta din "drömspot", http://www.kabdalisstugby.se/

Nu när högkonjunktur råder i nordligaste Kiruna och gruvbrytningen åter stundar i Pajala, när bl a Arjeplog och Arvidsjaur under senaste årtionden rest sig ur askan med hjälp av sin internationalisering, när Piteå och Luleå med sina starka kuststäder jobbar hårt för nya handelsetableringar och ständig kunskapsutveckling liknar Kåbdalis allas vår "pärla" som vi kan fly vardagen till när vi behöver andrum och själslig njutning. Det blåser positiva vindar på denna front, minst sagt! Kika in på Johan Gunnarstedts blogg och läs hans summering av år 2011, en läsning som både blir känslomässigt kännbar och rolig innan den tynar bort med leendet fastklistrat i ansiktet. http://kabdalis.com/?s=blogg

Nu står vi dessvärre inför faktum att vintern 2011/2012 inledde mycket tveksamt med alldeles för många varmfronter och med alldeles för dålig försäsongsträning som följd. Sydliga och sydvästliga vindar har dominerat under stor del av oktober-december. Kustbackarna är inte klara, Gällivares Dundret är fortsatt starkt begränsad och vi ställer in FIS efter FIS, nu senast Luleås tävling första helgen i januari. Orsak, snöbrist och dålig kvalitet i underlaget. Övriga Sverige har också haft samma problem med snötillgång. Kvar, stark och pålitlig som en norrländsk fura, står Kåbdalis med fyra färdiga backar av högsta kvalitet, fullängd och bra med snö, hårt och finns på anpassade delar av backen och framförallt alltid plats för en alpin skiracer. Vad vore vi norrbottningar utan denna möjlighet?

Jag är av den åsikten att träning kommer före tävling så jag sällar mig till de som åter styr kosan till Kåbdalis utan att bekymra mig om vad som händer i tävlingskalendern. Jag tackar särskilt Johan Gunnarstedt med familj för att de på sådant övertygande sätt skapat valmöjligheter och förutsättningar för oss! Du som inte hunnit med ett besök, passa på! Varför inte passa på att besöka Jokkmokks marknad 2-4/2 i samma sväng. På så sätt hinner du med både skidåkning och samisk kultur. Kika in på http://www.jokkmokksmarknad.com/extdefault.aspx?epslanguage=SV

Säsongen är lång! Vi ses i backen!

Inga kommentarer: