Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

fredag 29 januari 2010

Det drar ihop sig!

Bild: Axel Bäck Rossignol/Rossignol/Rossignol

OS i Vancouver närmar sig med stormsteg! De sista platserna skall fördelas bland formtoppar- och dalar. En som lyckats med perfekt timing är vårt lands kanske kaxigaste tävlingsmänniska, Anja Pärson! Idag vann hon kombinationen i St Moritz och förpassade argaste konkurrenten Lindsay Vonn till tredjeplatsen. Anja har bäddat för en thriller där jag personligen tycker att hon har ett litet mentalt övertag på Vonn. Lindsay Vonn har vunnit nästan allt medan Anja slitit och slitit i bakgrunden. Förr eller senare vänder trender och frågan är om vi inte sett vändningen idag. Vonn känner sannolikt stor press medan Anja är i precis det läge hon önskar. Rykten säger att hennes serviceman fått gå, som det så vackert brukar uttryckas. Ersättare är sannolikt Schönfelders gamla serviceman efter att Österrikaren retirerat från cirkusen. Ett djärvt grepp så här kort tid innan OS men om det nu finns någon sanning i detta så verkar det ha fungerat. Riktigt roligt att se att Anja vågar mera och är tuffare i sin åkning. Det finns mer att önska och med ett återfunnet självförtroende kan det bli ännu bättre och därmed räcka riktigt, riktigt långt i Whistler.

Idag träffade jag och Stefan Bessman de svenska slalomkillarna i Kranjska Gora. Grabbarna var ute på en fysrunda med fystränaren, tillika Pitebon, Peder Hedeby. Vi fick några korta ord med dem genom bilrutan och gänget ser ut att ha en bra harmoni trots det prekära läget inför OS. En av killarna kommer att få stanna hemma, frågan blir vem? På söndag avgörs det!

En bra gruppdynamik är oerhört viktigt och det är fantastiskt kul att se Axel Bäck ta för sig i toppen i WC-cirkusen. Han lyfter sannolikt prestationerna hos alla de andra! Rykten säger att Jens är snabbast på träning och det är kanske bara en tidsfråga innan han visar upp sig som vi blev vana att se honom för några år sedan. Skidåkningen har han, det är jag övertygad om - men det är viktigt att han övertygar sig själv också. Självförtroendet är på väg uppåt! Håll utkik efter Axel, Jens och Anton på söndag - då sållas agnarna från vetet! ;-). Skämt och sido, alla killarna har framtiden för sig!

Storslalomkillarna verkar däremot ha det motigt. Markus Larssons gryende form har avklingat och Matts Ohlsson verkar ha svårt att komma in i någon form alls. Tyvärr ser det tungt ut på storslalomfronten. Det behövs mer positiv energi i den lilla gruppen, enligt min personliga korta analys. Jag kan förstås ha helt fel. Jag skulle gärna vilja se en fysiskt starkare Jon Olsson tillsammans med Marcus och Matts, men det är ännu bara ett önsketänkande.

En liten fundering... Vad händer om nu tex Bäck, Lahdenperä, Hargin och Myhrer bildar grupp till slalomgrenen i OS och det visar sig att Markus Larsson, som är uttagen till kombinationen, åker grymt bra slalom, bättre än någon annan av killarna? Helt hypotetiskt förstås, men vad händer i uttagningsprocessen då? Får Markus åka slalom eller får han stå över?

Well, nu är det dags att "knoppa in" för imorgon väntar avslutande slalom i World Winter Master Game och jag har ett bra läge till en trippel. Jag har å andra sidan lite huvudbry. I startlistan finns nämligen den gamla slalomstjärnan Juri Kosir samt ett par andra "unga" snabba killar som åkt världscup. De frustar och vill vara snabbast men det vill jag också! Genom att försöka matcha dessa killar måste jag öka mina insatser och riskera mera. Frågan blir, är det värt det? Tre guld eller en ny "skalp" iform av Juri Kosir? Jag har ingen aning om hans status. Kanske skulle jag ha kollat det innan jag skriver detta men som vanligt har jag stark tro på mig själv. Jag får fundera.

En sak till. Stötte på Strand och Fagerlind på restaurang ikväll. Jag kunde inte låta bli att fråga Strand och hans stalltips i söndagens slalom. Han tog det säkra före det osäkra och sa Herbst. Aningen fegt tycker jag, vad sägs om Bäck!

Inga kommentarer: