Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

lördag 30 januari 2010

He was fast, really fast!

Vi summerar World Winter Master Game 2010 i Kranjska Gora, Slovenien, just i denna stund. Kvällen har ägnats till festivalen som pågår samt en trevlig middag med synnerligen "giftiga" överraskningar samt till packning inför avresan imorgon. Mer om detta strax...

Men först och främst tar vi dagens slalom, river av den rätt så snabbt för det blev pallen för Sverige igen! Idag var det Stefan Bessman och Johan Arvidsson som stod upp för våra svenska färger. För mig gick det inte som önskat. I första åket hade jag stora problem uppe i övre delen av banan, delvis pga den greppiga snön och det faktum att jag hade för vassa kanter. I andra åket var min förhoppning att göra ett av dagens snabbare åk, för medaljplats var inte längre möjligt.

Jure Kosir, Slovenien, med fantastiska resultat från Världscupen och bland annat brons i slalom i OS Lillehammer 1994, åkte riktigt, riktigt bra i första åket och var snabbast med ca 1 sekund till godo på näst snabbaste man. Att försöka matcha denna snabbe 38-åring krävde höga insatser, vilket jag bestämde mig för. I fjärde käppen gick det på tok! Jag satte in för mycket kraft och fick ett karvingkast och gjorde en 360 och landade på baken. Inget är allvarligt skadat men jag har rejält ont i mjukdelar. Kolla in filmen!



Lite statistik på Jure Kosir, för skojs skull.

Olympics Games starts 10
Olympics Games Medals 1
FIS World Ski Championships starts 8
FIS World Cup starts 195
FIS World Cup podiums 20
World Cup Victories 3
FIS Europa Cup starts 24
FIS Europa Cup podiums 3

Det var ett stort nöje att möta Jure! Han hade mycket gott att säga om sin relation till svenskarna och han har fortfarande kontakt med många av hans gamla tävlingskompisar, bl a Johan Brolenius och Tomas Fogdö. Han är idag affärsman lokalt i Kranjska Gora och bl a Rossignols agent. Vi fick några intressanta minuter med materialprat och vill det sig väl åker jag Rossignol slalom nästa år ;-)

Nu är Masters-OS slut och det svenska teamet summerar fem medaljer, två guld, två silver och ett brons vilket faktiskt är över 50 % av alla medaljer som utdelades i herrar 45! Totalt delades 9 stycken ut! Sverige som nation satte en hel del prägel på spelen och jag är särskilt glad över de två gulden och de snabba åk jag lyckades med i GS och SG. Jag är även glad för Stefan Bessman och Johan Arvidssons skull. Stefan summerar silver och brons och Johan ett brons. De höll ihop slalomtävlingen riktigt bra. Stefan var trea efter första åket och Johan fyra. Willy Nardelli från Italien var i ledning inför andra åket och han såg ut att ha allt under kontroll in mot mål men olyckligtvis grenslar han en av de snabba avslutande kombinationerna. Vann gjorde slutligen Massimo Treccani från Italien. I övriga herrklasser i kategori A visades det upp riktigt bra och snabb åkning.




Avslutningvis...
...måste jag berätta om ett givande möte. Vi satt åter på restaurang med bordsgrannarna Strand och Fagerlind och nu börjar det hända grejer. Strand tog emot en kille med blond kalufs samt dennes medfölje, sannolikt medarbetare på något TV-bolag. Under middagen slänger vi lite kommentarer till varandra vid vårt bord, typ "var detta Jansryds första pallplatser?" osv.. Svaret kom blixtsnabbt från Bessman. Sekunden därefter bekräftar Strand, som hört diskussionen, med att sätta upp ett finger och markera "en gång, Adelboden 2009". Sen är det igång. Strand testas på ett flertal påståenden, han funderar, svarar men tillrättavisas ibland av Fagerlind, vars "historielexikon" snurrar på för fullt vid det här laget. Vi fortsätter äta. Efter en stund kommer Stig Strand till vårt bord och säger, få se om Ni kan den här - vem vann VM i storslalom 1985? Jag hugger nästan direkt och säger självsäkert "Markus Wassmaier, Tyskland"! Rätt svar! Men vem vann SuperGn i OS Lillehammer 1994? Bessman säger Kjetil Andre Aamodt, Norge men Strand säger, fundera en gång till... Sen säger Stig Strand - Ni skall få träffa honom, han sitter vid mitt bord. Markus Wassmaier var personen med den blonda kalufsen och mötet kändes särskilt stort för mig! Jag hade vid tidpunkten för hans VM-guld 1985 börjat etablera mig inom utförsåkningen och han kom att bli en av mina första idoler på sidan av Stenmark. Kul kväll och en riktigt bra avslutning på denna vecka.



Markus Wassmaier och jag - med ett mycket märkligt flin i mitt ansikte

Surfa gärna in och kolla evenemanget,

http://www.2010mastersgames.com/WWMG2010_en,,.htm

Inga kommentarer: