Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

tisdag 26 januari 2010

One down, two to go!

Att komma från Sverige och vinna övertygande i Kranjska Gora, Slovenien - till och med "fastest skier of the day, every category" är en härlig upplevelse på flera plan.

Storslalom stod på programmet idag och backen, med en fallhöjd ca 350 meter, bjöd på en temporik stakning. Avståndet uppe på toppen låg runt 18 meter och nere i branten var de uppe i kanske 22. Underlaget var stenhårt och det är uppenbart att det inte snöat nämnvärt på denna breddgrad av de slovenska alperna.

Damerna flyttades i sista stund in i vår bana av någon outgrundlig anledning. 80 damer plus 60 herrar åkte före mig. Banan var som sagt, ganska tufft stakad avståndsmässigt, men den innehöll också många tvärställda gropar i det hårda underlaget. Det gällde att åka med insidan och vid flertalet tillfällen for det genom huvudet att ytterskidan skulle lösa ut. Men det gick bra trots att åkningen egentligen inte var på topp. Det handlade mest om att bevaka positionen på skidorna och ligga rätt i linje, men med ett guld kring halsen så är återhållsamheten ingen jag bryr mig om, snarare gläder den mig.

Många slovener har grattat och t.o.m. jämfört min åkning med "stenis", sannolikt pga den något ålderdomliga (!) stilen eller så var det just överlägsenheten. Folket i Kranjska Gora avgudar Ingemar Stenmark och tex Bojan Krisaj. Stjärnorna gjorde "stället" till vad det är idag! Med framgångarna tillsammans med det inhemska skidmärket Elan satte de denna lilla by på kartan. Det är svårt att fatta storheten i Ingemars bedrift men idag fick jag en liten "hint". Den slovakiske lagledaren som vi stötte ihop med på den lokala mataffären bugade djupt och packade dessutom mina matkassar. Han hade minsann stått i backen och sett dagens snabbaste och han hade många fina lovord.

Skön känsla att vara stjärna för en dag! ;-)

Vi är tre killar från Sverige på plats och på onsdag anländer ytterligare två stycken, Magnus Wallén och Håkan Dahl. Stefan Bessman, Täby SLK, hade chansen att slå sig in på pallplats men missade ingången till en av svängarna i övergången in i det brantare partiet. Han hamnade på 4:e plats 16 hundradelar efter italienaren Willy Nardelli. Johan Arvidsson, Djurgårdens IF, klarade inte heller den tempohöjning som krävdes i branten och föll på en innerskida på det isiga underlaget.

Nu tar vi nya tag! Återkommer med mer rapporter!

2 kommentarer:

Kungen sa...

Grattis gubbe. Bra jobbat.
/Kaarle

Unknown sa...

Som jag skrev på facebook, enormt coolt! Har nu hittat in på din blogg och det var mycket rolig läsning om både det ena och det andra.
Är nu hemma i Sverige för 2 veckors sista uppladdning innan jag åker över till Vancouver för spelen inte ofta man får chansen till så lång ihållande träning under säsong så det ska bli kul.

Kör hårt resten av racen nu pär!