Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

torsdag 28 januari 2010

Två svenskar på podiet i SuperG!

Jag har glädjen att notera min egen bedrift i bloggen ännu en gång! Idag glimmar ytterligare ett guld i min ficka, nämligen SuperG-guldet! Min forna paradgren, som aldrig tränas numera, och som just därför kräver mycket planering och fokus kring linjeval m.m. Man vill verkligen inte gå omkull och bindningarna skruvas åt så mycket som man vågar. Inga "tjuvslag" får stoppa en genom tex en förlorad skida i 70-80 blås...

Dagens Super-G i World Winter Master Game i Slovenska Kranjska Gora bestod av ca 25-30 sväng i en tajt stakning. Längsta avståndet låg på ca 30-32 meter och mina 33 meters Fischer 210 gav mig huvudbry i inledningen av inspektionen. Svängarna i den övre sektionen var tajta och liknande till stor del storslalom, ca 26-27 meter, och underlaget var betonghårt. Efter besiktning åkte jag ner till serviceverkstan och monterade fram bindningarna 1,5 cm i hopp om att det trots de korta avstånden skulle gå att köra på dem. Alternativet var storslalomskidorna men det steget är stort. SuperG skall köras på SuperG-skidor, that´s it! Frammonteringen behövdes!

I dagens startlista fanns den forde slalomstjärnan Juri Kosir från Slovenien. Han bor i Kranjska Gora och har från start varit ett dragplåster för tävlingarna tillsammans med Österrikes Christian Mayer och slovenskan Ursa Hovrat. Men ingen Juri sågs till! Synd, för jag hade gärna mätt mig med honom i den snabba pisten.

Totalsnabbast idag blev Peter Url från Österrike, med blott 0,10 SEK före mig. Tiden var 47,48 SEK. Url är född 1972 och tillhör toppåkarna i Österrikiska mastersligan. I senaste FIS Masters för två veckor sedan, i Gerlitzen, vann han totalen före Rainer Herb med 0,37 SEK och Peter Url är dessutom den regerande värdsmästaren i åldersklassen 35-39år. Efter den analysen är jag trots allt mycket nöjd med min tid fastän det svider lite att inte kunna titulera sig med "Fastest run of the day, every category". Min teamkompis Stefan Bessman gjorde idag sitt bästa internationella resultat genom att åka in på tredje plats, vilket var kanonkul! Två svenskar på pallen och till vår glädje smattrade fotoblixtarna som aldrig förr ;-). Stefan misslyckades med att nå pallen i storslalomen så det här var precis vad han behövde inför den avslutande slalomtävlingen!

Åkningen då, ja nog har jag gjort bättre. Morgonen blev inte riktigt som planerat då tiden innan course-inspection lades i vallaboden i hopp om att få till det perfekta glidet. Med stöd av Pekka Mattsson på telefon blev det slutligen en toppning med Vautis fluid -5 till -15. Jag tyckte det släppte på bra men vallaplaneringen kostade mig tyvärr inåkningen. Jag hade inte ett enda friåk innan start men försökte kompensera det med en bra uppvärmning och en stark tro på min förmåga. Gårdagens friåkning på de långa skidorna satt ju trots allt riktigt bra.

Med startnummer 242 på bröstet gick jag ut som ca 20e man i min grupp och ca 80e man i banan. Inledningen satte jag perfekt men en bit ner i branten blev det lite rock ´n roll och tankarna for än en gång genom huvudet - nu gäller det att hitta linjen och stå rätt på grejerna. Det gick undan och väl ute på det flackare partiet kände jag att jag fick bra flyt och skidorna gick lugnare. Det var dock grym stabilitet i skidorna i branten men jag blev i två-tre svängar störd av att de liksom satt som gjutna i underlaget, fick nästan rycka lös dem för att inte komma sent in i nästa sväng så jag betygsätter åket med 3,8 av 5. Väl nere i målfållan möttes jag av jubel och glada tillrop och känslan av att vara klart snabbast, at that point, var som vanligt riktigt, riktigt skönt! Mina teamkompisar skojade och sa att de tycktes se Österrikarna gapa som "fågelholkar" när den exalterade speakern nämnde tiden. Kul som fan, kort å gott!

Two down, one to go! I morgon vilar vi och tittar på WC-storslalom i Vitranc-backen i Kranjska Gora vilket skall bli gryymt skoj! Ikväll har vi galamiddag och förhoppningsvis kanske vi stöter ihop med världsstjärnorna. Det finska mastersteamet hälsade på hos Jukka Leino, den finska WC-åkaren. Det sägs att Marcus Sandell är på väg tillbaka efter sin tuffa skada i inledningen av säsongen och han kör tydligen förråk imorgon i hopp om att ta en plats i den finska OS-truppen till Vancouver. Blir spännande att se om han hänger med! Sen hoppas vi förstås på Markus larsson och Sverige! Jag är lite osäker på vilka som åker för vårt land men det står snart klart.

På lördag avslutar vi WWMG i Slovenien med att åka slalom. Jag hoppas att flytet håller i sig och att det blir en bra dag med bra väder. Slalom är slalom men siktet är som vanligt högst upp på pallen! Återkommer!

Inga kommentarer: