Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

fredag 1 januari 2010

Gott Nytt Alpinår, mot nya mål!

Så är vi äntligen, på allvar, inne i alpinsäsongen! Från ett kallt men vackert Kåbdalis kan jag konstatera att framtiden på alpinhimlen ser hyfsat ljus ut! Svenska landslaget går mot ett spännande OS i Kanadensiska Whistler med framförallt "Mackan" på god väg mot toppform på killsidan och med en snabb Myhrer som verkar fått ordning på knäskadan. Roligt, och inte mindre spännande, är att Jens Byggmark verkar ha brutit den negativa trenden och sakta startat vägen tillbaka mot toppen. Jag hyser inga tvivel att han kommer att lyckas. Håll utkik efter tärnakillen i Sagreb på onsdag!



I januari avgörs vem som tar den sista platsen till OS bland killarna och hetare än någonsin är årets stjärnskott, Axel Bäck. Helt respektlöst har han visat att han kanske just nu är en av våra absolut bästa slalomkillar. I Levi presenterade hans sig och nu senast i Alta Badia visade han på nytt upp sin snabba sida när han placerade sig topp 10. I januari avgörs slalomcupen med totalt sex tävlingar varav jag själv sannolikt bevittar en av dessa. En annan rolig detalj är att vår egen Anton Lahdenperä, Gällivare SKs stolthet, gör entré i världscupen igen nu på onsdag! Kul!

På tjejsidan ser det ut som att Marlies Schilds återkomst till den absoluta världstoppen, efter sitt svåra benbrott för drygt ett år sedan, omkullkastar vinnar-oddsen i Vancouver. Tjejen var ju helt dominerande i senaste slalomen. Ursäkta mig tjejer, men hon åker som en man och kommer att bli mycket svårstoppad i takt med att underlagen blir allt tuffare för damerna också. Ytterligare en alpinist som slår fast "tesen" - att en skada inte bara är av ondo utan faktiskt kan föra mycket gott med sig. Hur än galet det låter. Till helgen tar hon hem 50 000 Euro i den bäst betalda slalomtävlingen i damernas världscup, om jag får gissa!



På hemmafronten är det FIS i Arvidsjaur och fler norrbottniska framgångar är att vänta. Jag tror särskilt på Daniel Steding bland killarna och Rebecka Gunnarstedt på tjejsidan. Den senare främst om hon får till flackåkningen. Intressant att även se om Lisa Blomqvist kan "drämma" till med en topplacering vilket jag numera är tämligen övertygad om! Nere i Klövsjö väntar ett gäng A2or på att få presentera sig bl a i storslalombacken som kan ge dem en plats till nästa centralläger. Som sann Pitebo hoppas jag att Johanna Mäntylä kan kliva fram och utmana sveriges bästa A2or för hon har verkligen kapacitet. Med en bra dag och en bra linje kan hon åka riktigt fort! Region 1 har redan räknat hem en pallplats och den står Magdalena Fjällström för, inget oväntat i sig.

Jag ser fram emot att se fler kliva fram i helgen! Natalie Hermansson, Ylva Stålnacke - förutsatt att foten tinat upp och luleås duktiga storslalomåkare Gustav Lundbäck, som gjorde ett fantastiskt "ryck" senast i Åre. Calle Näslund från Bygdsiljum har haft en bra start och har tidigare visat att han kan åka fort i Arvidsjaur. Carl går på Skidgymnasiet i Tärnaby och har presterat över min förväntan i storslalom hittills, vilket är kanonkul!

Det kommer att bli en intressant helg och vecka och inte minst månad!

Själv laddar jag för "OS" för Masters i Kranjska Gora, Slovenien, i slutet av månaden. Det skall bli riktigt, riktigt intressant! Mer om detta i kommande blogg.

Inga kommentarer: