Välkommen till Masterskier.blogspot.com

Nu har du kommit till en blogg för alpinister och alla med intresse i sporten. Ämnet är alpint och här förmedlas åsikter, händelser, prestationer och annat smått å gott inom området. Du finner även en presentation av mig själv som master skier.

torsdag 15 april 2010

Grattis Norrbotten! Vi har en högklassig störtloppsbacke i länet!

Det är med euforisk glädje och tillfredsställelse som jag och min veteran-kompis Mats Holmgren konstaterar ”mission completed! Som föråkare under fartdagarna har vi haft lite av rollen ”testpiloter” och med tanke på att Björklidens störtlopps- och super-G backe är helt ny för året blev rollen som föråkare än viktigare. Måndagens spektakulära föråk i hård medvind (läs tidigare inlägg) satte stopp för fortsatt träning med stor risk för skador som följd men den första smått obehagliga känslan är nu förbytt i glädjerika scener från området. En del åkare, främst tjejer, ramlade i ”myrhoppet”, däribland riktigt duktiga landslagsåkare vilket gör mig lite fundersam. Jag vill inte ”kasta sten i glashus” men nog måste tjejerna lära sig hoppa bättre.

Well, jag är glad av flera olika orsaker…

Arrangörerna Kiruna BK med Tony Franz i spetsen gör ett otroligt bra arbete…
Voluntärerna gör ett otroligt arbete…
Björkliden-anläggningen har verkligen välkomnat SM i alpint…
Den största sponsorn LKAB är mycket nöjda och beredda att satsa igen…
Norrbottensåkaren och länets alpina ambassadör Anton Lahdenperä tar SM-silver i Störtlopp under onsdagen…
Vädergudarna har varit med oss…
Alla föråk har genomförts med bravur, inga krascher…
Jag är relativt snabb i föråken med bl a 1.25:90 i Störtloppet på torsdagen (hade räckt till placering 20 i SM) och 1.32:14 i herrarnas Super-G (hade räckt till placering 19 i SM)…
Backrekordet på drygt 1 minut och 19 sekunder förblir mitt under mycket lång tid och även hopprekordet på ca 60 meter…men jag lovar att aldrig försöka försvara det… ta gärna del av filmen i tidigare inlägg

Men framförallt är jag glad över att Norrbotten och Sverige har fått ett till högklassigt störtlopp och super-G!

Anja Pärsons pappa Anders uttryckte själv att backen håller världscup-klass och när jag sitter i tåget på väg att lämna perrongen i Björkis, slås jag av backens storhet. Jag blickar upp mot backen och finner det tämligen främmande att jag och Mats bara för en timme sedan ”dundrade” nedför branten i ”Rälsbrottet” på rena skär och hyfsad attack i totalt en och en halv minut. Längs hela backen skymtar flera kilometers noggrant placerade skyddsnät som avgränsar arenan som verkligen ser ut som ett riktigt WC-hang! Jag är helt övertygad att Norrbotten, med Kiruna BK i spetsen och med stöd av Björkliden-anläggningen och tex LKAB kan utveckla backen ytterligare och i framtiden arrangera stora tävlingar på denna arena! Tony Franz har säkert en dröm och jag hoppas att den infrias för det finns kapacitet i den här anläggningen och i detta arrangörsgäng.

Nu fattas bara att någon fler Norrbottning kliver fram!

Inga kommentarer: